CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, 18 December 2011

Kebaikan Surah-Surah Al-Quran


Dikatakan :-
۞ Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.
۞ Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
۞ Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.
۞ Surah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir. ۞ Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.
... ... ... ۞ Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.
۞ Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
۞ Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
۞ Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.
۞ Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.
Seterusnya, bagi menangani Syaitan Durjana, dikatakan juga:-
۞ Ketika anda membawa AL-QURAN, respon syaitan ialah biasa saja, tengok je...
۞ Ketika anda membukanya, syaitan mula curiga.
۞ Ketika anda membacanya, syaitan mula gelisah.
۞ Ketika anda memahaminya, dia mula kejang.
۞ Ketika anda mengamalkan AL-QURAN, dalam kehidupan setiap hari, dia stroke....

****nyh dpt drpd kwn2 kt fb...kirenyer copy n paste jelah..^_^

Perkara Sunat dilakukan Sebelum Tidur


AISYAH R.A MERIWAYATKAN....
"Setiap kali hendak tidur pada malam hari,Rasullah s.a.w selalu menyatukan kedua telapak tangan Baginda seraya membaca surah Al-Ikhlas,surah Al-Falaq,dan surah An-Nas,kemudian Baginda meniup kedua telapak tangan Baginda.Setelah itu,dengan kedua telapak tangan itu ,Baginda mengusap bahagian tubuh yang terjangkau dimulai daripada kepala,wajah,lalu bahagian depan tubuh Baginda.Hal itu Baginda lakukan sebanyak 3 kali.
{Riwayat Tirmizi ,Bukhari,Abu Dawud,Ibnu Majah,Ahmad dan Nasa'i}

ABU QATADAH MERIWAYATKAN...
Jika Rasulullah s.a.w hendak tidur di malam hari,Baginda berbaring menghadap ke kanan.Jika baginda hendak tidur seketika sebelum Subuh ,Baginda menegakkan lengan dan meletakkan kepala Baginda diatas telapak tangan Baginda
{Riwayat Tirmizi ,Muslim,Ahmad,Ibnu  Khuzaimah,Ibnu Hibban dan Hakim}

BARA' BIN AZIB R.A MERIWAYATKAN....
"Ketika hendak tidur,Rasulullah s.a.w selalu meletakkan tangan kanan di bawah pipi kanan Baginda seraya berdoa:Ya Tuhanku,lindungilah aku dari azab-Mu pada hari ketika Engkau membangkitkan hamba-hamba-Mu (dari kubur)
{Riwayat Tirmizi ,Ahmad dan Nasa'i}    

10 Perkara yang Merosakkan Otak


1-Tidak mengambil sarapan pagi
Dulu mase sek rndah x prnah amek sarapn..maklumla..x selera katakn...minum pon x...tp..since aq masok asrama nie aq mula rse sarapn 2 pnting...nk taw knape???sbnarnya...otak merupakn organ yg paling byk mggunakn tenaga...iaitu sbyak 25%drpd keperluan tenaga bdn..x amek sarapn pg mengakibatkn paras gula dlm darah jadik rndah dan boleh kurangkn bekalan nutrisi pada otak.Byk sel2 otak akan mati dan keseluruhan oatak jadik kurang aktif pada hari trsebut..

2-Terlebih makan
Kalu nk makan...makan je...tp jgn lebeh2 pulak...taw x sebabnyer???kalau kite mkn byk,byk darah dialirkan kepada perut dan usus utk tujuan pencernaan,dan menyebabkan kurang darah smpai kt otak..Akibatnya...malas...hilang daya fokus..

3-Merokok
Ha!!!Nie 1 lg..tabiat merokok...tolong la sape yg smoke 2 stop it la...asap rokok 2 ada mcm2 racun yg boleh bunuh byk sel2 otak...bkn hanyer si perokok 2 yg dpt effect...org yg duduk brdekatan ngan perokok nyh boley dpt pnyakit jugak taw...kn dh taw effect nyer ...tp knape still ramai yg nk merokok ek??

4-Mengambil gula berlebihan
Gula???YE...gUla yang berlebihan dlm badan boleh gangu penyerapan protin dan nutrisi..serta otak pon jadik kurang sihat..that's why knape ada mcm2 pnyakit yg brpunce lebihan gula dlm bdn....

5-Menghidu Udara Tercemar
Taw x sbnarnya Otak merupakn pengguna oksigen terbsr dlm bdn manusia.So,kalau kite hidu udara tercemar sel2 otak akan rosak...cth udara tercemar ASAP ROKOK la..

6-Tidur yang berlebihan..
Mmg benar tidur 2 baik utk kesihatan otak kita..tp...klau terlebih tidur boleh jadikan otak kita kurang aktif dan melemahkn daya berfikir...

7-Tidur dgn tutup muka..
Jgn tidur smbil meniarap atau tutup muka ke bntal atau lenga mcm selalu yidur kt atas meja dlm kelas la...sbb nyer byk gas carbon dioxide terperangkap dan disedut semula time bernafas...So...otak kekurangan oksigen..
macam org nyh..hahaha


8-Kurang Berimaginasi
Berfikir merupakn 1 cara yg baik nak asah otak kita...kurang berimaginasi menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun...tp...berimaginasi kearah positif...

9-Jarang Berfikir
Kalau kita selalu berfikir ia akan melatih otak kita bekerja dan meningkatkn keupayaan otak kita...Kalau jarang berfikir...otak pon akan jadik lembap dan lemah..

10-Tidak membaca Al-Quran..
Al-Quran merupakan kalimah2 Allah s.w.t Membacanya akn beri mnfaat kpd bdn kita termasuklah mengaktifkan otak kita dan mengelakkan drpd rosak..X baca Al-Quran menyebabkan otak kita jadi dungu dan dengkal..

So...same2 kita amek iktibar la drpd perkara2 diatas..Sebarkan la ^_^

Sunat Dilakukan 10 Muharram


  1. Melapangkn masa/belanja anak isteri-Allah akan melapangkan hidupnya pd tahun ini
  2. Memuliakn fakir miskin-Allah akan melapangknnya dlm kubur nanti
  3. Menahan marah-Semasa di akhirat nanti,Allah akan memasukkannya ke dlm golongan yg redha
  4. Menunjukkan org sesat-Allah akan memenuhkan cahaya iman dlm hatinya
  5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim-Allah akan mengurniakn sepohon pokok syurga bg tiap2 rambut yg disapunya
  6. Bersedekah-Allah akan mnjauhkn nya drpdneraka sekadar jauh seekor gagak trbang tak henti2dari kecil hingga ia mati.Diberi pahala seperti bersedekah kpd semua fakir miskin didunia ini
  7. Memelihara kehormatan diri-Allah akan mengurniakn hidupnya sntiasa diterangi cahaya keimanan
  8. Mandi sunat-Lafaz niat=Sahaja aq mandi sunat Hari Asyura kerana Allah Taala
  9. Bercelak
  10. Membaca'Qulhuwallah' hingga akhir 1000 kali-Allah akan memandangnya dgn pndangan rahmat di akhirat nanti
  11. Solat sunat 4 rakaat-Lafaz niat=Sahaja aq solat sunat hari Asyura 4 rakaat kerana Allah TaalaPada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah dibaca Qulhuwallah sebanyak 11 kali
  12. Membaca" has biallahhu wa nik mal wa keel,nikmal maula wa nikmannaseer"
  13. Menjamu orang berbuka puasa-Diberi pahala seperti memberi sekalian org Islam berbuka puasa
  14. Puasa-Niat=Sahaja aq beruasa esok hari sunat Hari Asyura kerana Allah Taala.Fadilat>Diberi pahala 1000 kali Haji,1000 kali Umrah dan 1000 kali syahid dan diharamknnya drpd neraka 




PERKARA YANG BERLAKU PADA 10 MUHARRAM..


Alhamdulillah....hari ni aq diberi lg ksmpatan nk sambong cite b4 nyh...aq nk citer tntang 10 MUHARRAM..Tp b4 aq citer pasal 10 Muharram....nk bg taw dulu la...10 Muharran ni dinamakn Hari Asyura...Pada hari itu byk terjadi peristiwa pnting yg mncerminkan kegemilangan bg perjuangan yg gigih dan tabah bg mnegakkan keadilan dan kebenaran..

PERKARA YANG BERLAKU PADA 10 MUHARRAM...----siri 1----

  1. Nabi Adam bertaubat kpd Alllah
  2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit
  3. Nabi Nuh diselamatkn Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama 6 bulan
  4. Nabi Ibrahim diselamatkn Allah dari pmbakaran Raja Namrud
  5. Allah menurunkn kitab taurat kpd Nabi Musa
  6. Nabi Yussuf dibebaskan dari penjara
  7. Penglihatan Nabi Yaakub yg kabur telah dipulihkn oleh Allah
  8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari pnyakit kulit yg dihadapinya
  9. Nabi Ayub selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dlmnya selama 40 hari 40 mlm
  10. Laut Merah terbelah 2 utk mnyelamatkn Nabi Musa dan pngikutnya dari tentera Firaun
  11. Kesalahn Nabi Daud diampuni Allah
  12. Nabi Sulaiman dikurniakn Allah kerajaan yg besar
  13. Hari pertama Allah mnciptakn alam
  14. Hari  pertama Allah  mnurunkn rahmat
  15. Hari pertama Allah mnurunkn hujan
  16. Allah mnjadikn 'Arasy
  17. Allah mnjadikn Luh Mahfuz
  18. Allah mnjadikan alam
  19. Allah mnjadikan Malaikat Jibril
  20.  Nabi Isa diangkat ke langit


SALAM MAAL HIJRAH



Wat pertama kali diriku post kt blog cndiri ini...post pertama bermula pada tahun pertama hijrah...yer!!!skrg ni dh 1 Muharram..kn...so...ada la sedikit perkongsian ilmu nk share kpd pembaca sekalian..


*************************
sudut hadis...
     
         Dari Abu Hurairah ra,Rasullullah s.a.w bersabda:
"Puasa yg paling utama setelah Ramadhan adalah puasa dibulan Allah,iaitu MUHARRAM.Sedangkan solat yang paling utama setelah solat fardhu adalah 
                                                         solat malam"
                                                                                                           {Hadis riwayat Muslim}


*********************************
DIANTARA AMALAN YANG DISUNATKAN DALAM BULAN MUHARRAM IALAH:
BERPUASA      
 Maksud hadis:Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharram pahalanya   seumpama berpuasa 30 tahun.             
Maksud hadis:Barang siapa yang berpuasa 3 hari dalam bulan Muharram iaitu Khamis,Jumaat dan Sabtu,Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
AMAL IBADAT=
Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat,zikr dan sebagainya.
BERDOA=
Berdoa akhir tahun pada .hari terakhir bulan Zulhijjah selepas solat Asar sebanyak 3 kal
Kemudian,berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas solat Maghrib 3 kali.

*********************************
Dalam bulan Muharram juga terdapat peristiwa penting....
Pada 1 Muharram =Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah

**********************************
setakat ini sahaja perkongsian ilmu yg dpt dismpaikn...klau ada masa ...Insya-Allah akan di update lagi blog ini...diharap   dapat mengambil setikit pun jadilah intipati drpd post diatas...harap2 dpt la smpaikn  yer...huhu....sekian...^_^